Thursday, July 26, 2012

Kesä tuli lopultakin

Kesä on lopultakin tullut myös tänne.Jo eilen tunsin että nyt se on täällä!  Lämmintä! Eilen olin Hajomissa lehtikeikalla. Miten kaunista maalaismaisemaa siellä on. Berghem on ehkä, ehkä, kappale kauneinta Ruotsia. Tosin, eteläinen- ja LänsiRuotsi on todella kaunista. Haastattelu sujui kuten aina, ja sen jälkeen sain tutustua ison maalaistalon isoon puutarhaan. Se oli tosiaan näkemisen arvoinen. Oli vaikka minkälaista kasvia ja pensasta ja sain opastetun kierroksen siellä. Söin mustia viinimarjoja ja ihania vadelmia, sain vielä mukaani hienoja kukkivia kasveja joita talon isäntä minulle kaivoi  ämpärillisen mukaani. Mikä ihana retki, ja samalla työkeikka. Minulla on todella kiva työ.Tapaan joka kerta mitä mukavimpia ihmisiä. Kuulen heidän historiansa ja tunnen syvää kunnioitusta jokaista  haastattelemaani ihmistä kohtaan. Ei niin pientä ihmistä, etteikö hänellä ole tarina kerrottavana. No, tänään rehkin pihalla istuttaen eilen saamani kasvit. Minusta kehittyy ehkä vielä oikea puutarhuri, hah hah. Olen lopultakin saanut pikku tonttini sellaiseen kuntoon kuin olen aina halunnut. Iltaisn on mukava kävellä rundi "tiluksillani" katsellen kaikenlaisia yrttejä joita maasta nousee ihan vain minun ilokseni.
  Kiinalainen sananlasku tietää totuuden. "Jos haluat olla onnellinen loppu elämäsi, hanki itsellesi puutarha." Jotenkin näin, ja olen samaa mieltä. Vaikka hankkisi tavaraa kuinka paljon tahansa, ei se kauan pidä ihmistä tyytyväisenä, mutta kun viljelee puutarhaa, istuttaa, kasvattaa, lannoittaa, tappaa satoja etanoita,  - ja sitten joka päivä näkee uuden pensaan tai yrtin puhkeavan kukkaan - ah eikö se ole onnea?

No comments: